Operace Crossbow
V druhé polovině šedesátých nebyl žádný žánr v britské kinematografii víc v kurzu než špionážní filmy, a tak se vedle veleúspěšných bondovek točily například paralelní agentské série (například vynikající Případ Ipcress). Špionážní tematika ale sloužila i jako prostředek ozvláštnění válečného filmu, když do žánru vnesla napětí z nedostatku informací nebo nejistoty ohledně identity postav, zkrátka široké pole možností, jak inteligentně komplikovat zápletku.
Tři roky před slavným snímkem Kam orli nelétají vznikla Operace Crossbow, obracející se k atraktivnímu boji s Německem: tentokrát je ve hře podezření na německou výrobnu nebezpečných raket. Operace Crossbow ale nezůstává jen na straně Velké Británie, ale mapuje i postoje německé strany. Vedle propracované špionážně-akčně-válečné zábavy tak nabízí i prostor k rozpracování komplikovaných britsko-německých vztahů (dokonce používá i archivní dobové záběry). Režisér Michael Anderson měl ostatně bohaté zkušenosti s geniálními válečnými filmy s přídechem dokudramatické rekonstrukce (Ďáblové v oblacích), s velkolepými spektákly (Cesta kolem světa za 80 dní) i s traumatizujícími vizemi lidské společnosti (adaptace Orwellova románu 1984).
Na rozdíl od následujícího Andersonova čistě špionážního filmu Quillerovo memorandum (1966) však Operace Crossbow stojí mnohem více rozkročena mezi žánry a využívá opojného 70mm formátu k inscenaci scén, které dodnes dokážou vyrazit dech. Můžeme se zkrátka na velkém plátně těšit na napětí, akci a skvělý zážitek ze zlaté éry britského válečně-špionážního filmu.
Řehoř K. Pernath
Program
Superman | 14.00 | 9. 4 |
Kozoroh jedna | 17.00 | 9. 4 |
Generál Patton | 19.45 | 9. 4 |
Operace Crossbow | 10.00 | 10. 4 |
Gándhí | 13.00 | 10. 4 |
Batman | 17.00 | 10. 4 |
Vetřelci | 19.45 | 10. 4 |
Vymítač ďábla | 22.15 | 10. 4 |
Ukázky z hudebních filmů | 10.00 | 11. 4 |
Operace Crossbow | 12.45 | 11. 4 |
Generál Patton | 15.15 | 11. 4 |
Vetřelci | 18.45 | 11. 4 |