názevMistr
ang. názevThe Master
režiePaul Thomas Anderson
zeměUSA
rok2012
délka144 min.
IMDB ČSFD Boofi
čas promítání ( celý program )
sobota 13.4 22.30

Mistr

Ačkoli již má 70mm filmový pás doby své největší slávy za sebou, čas od času se ještě může fanoušek tohoto výjimečného (a bohužel i pomíjivého) materiálu dočkat nějakého toho zrna mezi plevami. Zejména se to týká restaurovaných kopií takových kinematografických legend, jako jsou například snímky Za zvuků hudby nebo Lawrence z Arábie, které se v minulých letech znovu vrátily na plátna kin. Podobných „návratů“ se děje ročně několik, méně obvyklé už je ovšem sedmdesátimilimetrové setkání se současným filmem. 

Píše se rok 1950 a svět se ještě zotavuje z traumat, která přinesla druhá světová válka. Vojáci se vracejí z bojišť do svých domovů poznamenaní hrůzami, které si jejich blízcí nedokáží ani představit, natož pochopit jejich frustrace. Jedním z nich je i bývalý námořník Freddie Quell (Joaquin Phoenix), který se podobně jako ostatní veteráni pokouší o návrat do normálního života. Postupem času se však ukazuje, že je to poměrně nereálný cíl a Freddie se mu navíc vzdaluje o to víc, oč hlouběji propadá závislosti na vlastnoručně vyráběném alkoholu. Delirium následuje delirium, a když už Freddiemu opravdu zvoní hrana, narazí na Mistra. Je jím člověk jménem Lancaster Dodd (Philip Seymour Hoffman), který je duchovním vůdcem společenství lidí, provozujícího podivné formy psychoterapie a tréninku mysli. Lancaster si Freddieho oblíbí, začne na něm aplikovat své pokusy a zpočátku skutečně působí jako spasitel. Mistr je ovšem film o závislostech. Jak o těch, které jsou zjevné na první pohled a odmítané společností, tak o závislosti na druhých, na jejich pozornosti a uznání.

 

Motivy a postavy v Mistrovi lze vnímat řadou různých způsobů – jako naprosto normální i coby čistě patologické. Má se za to, že předlohou Lancastera Dodda je zakladatel scientologie Ron Hubbard, přičemž zasvěcený divák si může všimnout i dalších narážek na toto „náboženství“. Spíše než na historické přesnosti a biografických faktech však Anderson tento svůj film vybudoval na střetu dvou jedinečných hereckých osobností s tvářemi Phoenixe a Hoffmana. Výsledkem je pak mnohovrstevnaté dílo, inspirované z velké části filmem noir, respektive tvorbou Roberta Altmana nebo Terrence Malicka.

 

Ačkoli snímek Mistr vyniká velkou mírou nejednoznačnosti, přesto (anebo právě proto) se dočkal příznivého přijetí, byl nominován na desítky kritických a festivalových cen a získal také tři herecké nominace na Oscara (kromě Phoenixe a Hoffmana také pro Amy Adamsovou v roli Lancastrovy manželky). Nejvíce je oceňován právě Joaquin Phoenix, ale také kameraman Mihai Malaimare a jeho spektakulární záběry, stvořené právě pro široké plátno. Mistr navíc může být jedním z posledních snímků, které ještě budete moci na 70mm kopii spatřit. Studio Fox by totiž mělo ještě letos zastavit distribuci svých filmů na celuloidových pásech a další velká studia je prý budou brzo následovat.

Soňa Morgenthalová

Visuals and site by