názevVetřelec ³
ang. názevAlien³
režieDavid Fincher
zeměUSA
rok1992
délka110 min.
IMDB ČSFD Boofi
čas promítání ( celý program )
sobota 9.4 22.00
neděle 10.4 18.30

Vetřelec ³

První celovečerní film Davida Finchera dost možná pomohl vybudovat širokou základnu fanoušků, která jej dnes obdivuje. Pro režiséra pravděpodobně neexistuje lepší cesta k masové oblibě, než když ho obklopí legenda o mladém debutantovi a bezcitném vedení studia. A geneze Vetřelce3 této legendě pomáhá.

Fincher začal natáčení bez definitivní verze scénáře. Existovalo dokonce šest verzí scénáře, přičemž podle jedné mnohem později vznikl film Černočerná tma a na jiné se podílel cyberpunkový spisovatel William Gibson. Datum premiéry filmu bylo pevně stanoveno a producenti trvali na jeho dodržení (přestože neexistoval scénář!) a navíc často do filmu zasahovali a “vylepšovali” ho. To vedlo k mnoha bizarním situacím. Například Vetřelec3 se měl podle jedné verze scénáře odehrávat v klášteře, z poloviny se postavily kulisy... a pak se scénář změnil. Z kláštera se stalo vězení a aby se ušetřilo, studio rozhodlo, že se využije už postaveného. Zmatky a zásahy do filmu pak vedly k tomu, že Fincher z projektu před finálním sestřihem odešel a k filmu se nehlásí.

I přesto lze ve Vetřelci3 nalézt motivy pro Finchera typické. Po akčních Vetřelcích Jamese Camerona vrací Fincher sérii zpátky ke konceptu prvního dílu, který ale dovedl do krajnosti. Vetřelec3 zopakuje příběh bezbranných a nepřipravených lidí, kteří nemohou uprchnout, ale nakonec mimozemšťany porazí. Fincher úmyslně potlačuje vítězství lidí nad monstrem a soustředí se na to, co mu předchází: strach, izolace a pasivita.

Vetřelec3 přímo navazuje na předchozí díl. Loď s Ripleyovou ztroskotá na planetě Fiorina 161. Bývalou těžební kolonii nyní udržují v chodu trestanci, kteří žijí v podivném náboženském společenství. Brzy se objeví první mrtví, Ripleyová podezírá vetřelce a snaží se všechny varovat před nebezpečím, které jim hrozí. Nikdo jí však nevěří, a tak Ripleyová rezignuje a čeká na smrt.

Tyto pocity Ripleyové podporuje film i vizuálně. Obraz je často snímán z podhledu a kamera se “lepí” na postavy, čímž divákovi bere možnost dostatečně se seznámit s okolním prostředím. Obraz je tmavý, čímž ještě více omezuje možnost „rozhlédnout” se pořádně po okolí. Postavy jsou obklopeny neogotickými budovami, které se nad všemi tyčí a jakoby je v sobě uzavírají.

Kulisy, dekorace a způsob snímání obrazu, to vše pomáhá vytvářet klaustrofobickou atmosféru, kterou prochází zlomená Ripleyová. A zachytit tuto atmosféru je pro Finchera důležitější než ukázat souboj s vetřelcem. Hlavní hrdinka a její deprese tak z filmu vytlačují monstrum, které mu dalo název.

Achiles Žerout

Program

Nebeské dny 14.00 8. 4
Vzlet 17.00 8. 4
Za zvuků hudby 19.45 8. 4
55 dní v Pekingu 10.00 9. 4
Dobyvatelé ztracené archy 13.30 9. 4
PlayTime 16.30 9. 4
Duna 19.15 9. 4
Vetřelec ³ 22.00 9. 4
Old Shatterhand 10.00 10. 4
Dobyvatelé ztracené archy 12.30 10. 4
Za zvuků hudby 15.00 10. 4
Vetřelec ³ 18.30 10. 4
facebook

Visuals and site by